*** شهید سید احمدمحمودی:دوستانم،نگذارید اسلحه من زمین بیفتد***به وبلاگ روستای امرودکان خوش آمدید***
@

روستای امرودکان
استان خراسان جنوبی-شهرستان فردوس 
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان روستای امرودکان و آدرس amrodkan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





بهار

دوباره رسیدن فصل بهار

دوباره نو شدن قول و قرار

دوباره محبت

و آشتی کنون

خوش باشیم تو این دو روز روزگار

دوباره فصل شکفتن دله

دوباره کنار گذاشتن گله

نکنه یه وقتی یادمون بره

که دیگه بر نمیگرده این بهار

عید اومده عید اومده بهاره

شادی رو به خونمون میاره

عید اومده عید اومده بهاه

هر چی از خدا

میخوای برات هدیه بیاره

دلا هی بی قرار ثانیه‌ها رو میشماره

https://t.me/fernovin/15313
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, ] [ 17:31 ] [ علی مرادی ]

رسیدن عید نوروز همراه با روئیدن جوانه ها ودرختان ونو شدن جسم ها وجانهای عاشقان رابه همه ی اهالی محترم روستای امرودکان تبریک وتهنیت می گویم. دلهامان نزدیک،دستهامان را به همدیگر بدهیم ودرسال جدیدبایاری هم منظری زیبا وزندگی خاطره انگیز خلق کنیم.

مدت ها قبل از نوروز خانواده به فکر تهیه لباس نو برای افراد خانواده بود البته مثل حالا  از بازار خریداری نمی شد و توسط خود آنان بافته می شد . (تو بافی) .
آجیل عید هم همه تولید محل بود قطاب یکی از این موارد است که قبل از عید با ادویه و غلات مختلف پخت می شد حتی برای کودکان از خمیر به شکل عروسک قطاب درست می کردند و از دانه های مجک برای چشم آن ها استفاده می شد. سایر تنقلات شامل تخمه ، کشته و خستک بود .
کودکان و نوجوانان صبح نوروز لباس های نو را می پوشیدند و جیب های خود را پر از قطاب و تخمه کرده به باغ ها می رفتند    و به بازی های محلی می پرداختند (سنگ چک چکو ، جوز بازی ، عمو زنجیرباف ، تاب بازی ، تشله ـ تیله ـ بازی ) تا سه روز این کار ادامه داشت و ظهر برای ناهار به خانه آمده و دوباره بر می گشتند
عیددیدنی یکی دیگز از رسوم عید بود که کودکان به خانه اقوام نزدیک می رفتند و عیدی می گرفتند که شامل آجیل ، گردو و بندرت پول بود.
از آداب پسندیده عید که جای آن امروزه خالی است عیدی دادن به کسانی که کارهای خدماتی در روستا ارائه می دادند . شب عید مردم به خانه حمامی ، چوپان و سلمانی روستا عیدی می بردند که هر کس بنا به وسع اش مواد غذایی آجیل قند حبوبات وحتی نان و ... به خانه این افراد می بردند و شب عید منزل این افراد شلوغ بود و جنب و جوش زیادی در کوچه ها دیده می شد.

https://t.me/fernovin/15313
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 3 فروردين 1391برچسب:, ] [ 1:22 ] [ علی مرادی ]

رسیدن عید نوروز همراه با روئیدن جوانه ها ودرختان ونو شدن جسم ها وجانهای عاشقان رابه همه ی اهالی محترم روستای امرودکان تبریک وتهنیت می گویم. دلهامان نزدیک،دستهامان را به همدیگر بدهیم ودرسال جدیدبایاری هم منظری زیبا وزندگی خاطره انگیز خلق کنیم.

مدت ها قبل از نوروز خانواده به فکر تهیه لباس نو برای افراد خانواده بود البته مثل حالا از بازار خریداری نمی شد و توسط خود آنان بافته می شد . (تو بافی) .
آجیل عید هم همه تولید محل بود قطاب یکی از این موارد است که قبل از عید با ادویه و غلات مختلف پخت می شد حتی برای کودکان از خمیر به شکل عروسک قطاب درست می کردند و از دانه های مجک برای چشم آن ها استفاده می شد. سایر تنقلات شامل تخمه ، کشته و خستک بود .
کودکان و نوجوانان صبح نوروز لباس های نو را می پوشیدند و جیب های خود را پر از قطاب و تخمه کرده به باغ ها می رفتند و به بازی های محلی می پرداختند (سنگ چک چکو ، جوز بازی ، عمو زنجیرباف ، تاب بازی ، تشله ـ تیله ـ بازی ) تا سه روز این کار ادامه داشت و ظهر برای ناهار به خانه آمده و دوباره بر می گشتند
عیددیدنی یکی دیگز از رسوم عید بود که کودکان به خانه اقوام نزدیک می رفتند و عیدی می گرفتند که شامل آجیل ، گردو و بندرت پول بود.
از آداب پسندیده عید که جای آن امروزه خالی است عیدی دادن به کسانی که کارهای خدماتی در روستا ارائه می دادند . شب عید مردم به خانه حمامی ، چوپان و سلمانی روستا عیدی می بردند که هر کس بنا به وسع اش مواد غذایی آجیل قند حبوبات وحتی نان و ... به خانه این افراد می بردند و شب عید منزل این افراد شلوغ بود و جنب و جوش زیادی در کوچه ها دیده می شد.

https://t.me/fernovin/15313
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 3 فروردين 1391برچسب:, ] [ 1:22 ] [ علی مرادی ]

رسیدن عید نوروز همراه با روئیدن جوانه ها ودرختان ونو شدن جسم ها وجانهای عاشقان رابه همه ی اهالی محترم روستای امرودکان تبریک وتهنیت می گویم. دلهامان نزدیک،دستهامان را به همدیگر بدهیم ودرسال جدیدبایاری هم منظری زیبا وزندگی خاطره انگیز خلق کنیم.

مدت ها قبل از نوروز خانواده به فکر تهیه لباس نو برای افراد خانواده بود البته مثل حالا از بازار خریداری نمی شد و توسط خود آنان بافته می شد . (تو بافی) .
آجیل عید هم همه تولید محل بود قطاب یکی از این موارد است که قبل از عید با ادویه و غلات مختلف پخت می شد حتی برای کودکان از خمیر به شکل عروسک قطاب درست می کردند و از دانه های مجک برای چشم آن ها استفاده می شد. سایر تنقلات شامل تخمه ، کشته و خستک بود .
کودکان و نوجوانان صبح نوروز لباس های نو را می پوشیدند و جیب های خود را پر از قطاب و تخمه کرده به باغ ها می رفتند و به بازی های محلی می پرداختند (سنگ چک چکو ، جوز بازی ، عمو زنجیرباف ، تاب بازی ، تشله ـ تیله ـ بازی ) تا سه روز این کار ادامه داشت و ظهر برای ناهار به خانه آمده و دوباره بر می گشتند
عیددیدنی یکی دیگز از رسوم عید بود که کودکان به خانه اقوام نزدیک می رفتند و عیدی می گرفتند که شامل آجیل ، گردو و بندرت پول بود.
از آداب پسندیده عید که جای آن امروزه خالی است عیدی دادن به کسانی که کارهای خدماتی در روستا ارائه می دادند . شب عید مردم به خانه حمامی ، چوپان و سلمانی روستا عیدی می بردند که هر کس بنا به وسع اش مواد غذایی آجیل قند حبوبات وحتی نان و ... به خانه این افراد می بردند و شب عید منزل این افراد شلوغ بود و جنب و جوش زیادی در کوچه ها دیده می شد.

https://t.me/fernovin/15313
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 3 فروردين 1391برچسب:, ] [ 1:22 ] [ علی مرادی ]
امرودکان . [ اَ ] (اِخ ) دهی است از بخش حومه ٔ شهرستان فردوس با 297 تن سکنه . آب آن از قنات و چشمه و محصول آنجا غلات ، پنبه ، ریزه میوه و ابریشم . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9).
 
https://t.me/fernovin/15313
برچسب‌ها:
[ شنبه 19 دی 1390برچسب:, ] [ 11:3 ] [ علی مرادی ]
امرودکان . [ اَ ] (اِخ ) دهی است از بخش حومه ٔ شهرستان فردوس با 297 تن سکنه . آب آن از قنات و چشمه و محصول آنجا غلات ، پنبه ، ریزه میوه و ابریشم . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9).
https://t.me/fernovin/15313
برچسب‌ها:
[ شنبه 19 دی 1390برچسب:, ] [ 11:3 ] [ علی مرادی ]
امرودکان . [ اَ ] (اِخ ) دهی است از بخش حومه ٔ شهرستان فردوس با 297 تن سکنه . آب آن از قنات و چشمه و محصول آنجا غلات ، پنبه ، ریزه میوه و ابریشم . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9).
https://t.me/fernovin/15313
برچسب‌ها:
[ شنبه 19 دی 1390برچسب:, ] [ 11:3 ] [ علی مرادی ]
  • باورهاي عاميانه در باره ازدواج

    - وقتي داماد به داخل اتاق عروس مي آيد معتقدند كه هركدام زودترپاي ديگري را لگد كند درطول زندگي حرفش برديگري رجحان خواهد داشت.
    - جلوي پاي عروس وداماد گوسفند قرباني مي كنند وازخون آن به كف پاي يا كفش عروس يا داماد مي مالند تا خوشبخت شوند.
    - درگذشته وقتي عروس وداماد را به حجله مي بردند، دست راست وپاي راست داماد را مي شستند وآب آن را به نيت سفيد بختي برسردرمنزل يا چهارگوشه خانه مي پاشيدند.
    - پوشيدن لباس سياه را درمراسم عروسي نشانه دشمني وبديمني مي دانند.

     

  • باورهاي عاميانه در باره زایمان

    - براين باورند كه تا روزدهم زائو نبايد تنها بماند.
    – وقتي ناف بچه مي افتد آنرا درسردر خانه مي گذارند تا به اصطلاح بچه «ناف د سردر» باشد يعني روزي داشته باشد وهروقت سفره پهن شد وارد شود.
    - اگرموقع زايمان پسربچه ختنه كرده متولد شود بايد مؤذن اذان دهد.
    - بستن دعا به بازوي زن زائو وقرباني كردن گوسفند به هنگام زايمان رايج است.
    - برخي براين باورند كه اگربچه دوپايش را روي هم مي گذارد يعني چل دارد.
    – دربرخي نقاط نزد آخوند روستا رفته تا دعايي بنويسد ودعا را درآب انداخته، آب آن را به زن زائو مي دهند.

     

https://t.me/fernovin/15313
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 15 دی 1390برچسب:, ] [ 14:16 ] [ علی مرادی ]
  • باورهاي عاميانه در باره ازدواج

    - وقتي داماد به داخل اتاق عروس مي آيد معتقدند كه هركدام زودترپاي ديگري را لگد كند درطول زندگي حرفش برديگري رجحان خواهد داشت.
    - جلوي پاي عروس وداماد گوسفند قرباني مي كنند وازخون آن به كف پاي يا كفش عروس يا داماد مي مالند تا خوشبخت شوند.
    - درگذشته وقتي عروس وداماد را به حجله مي بردند، دست راست وپاي راست داماد را مي شستند وآب آن را به نيت سفيد بختي برسردرمنزل يا چهارگوشه خانه مي پاشيدند.
    - پوشيدن لباس سياه را درمراسم عروسي نشانه دشمني وبديمني مي دانند.

  • باورهاي عاميانه در باره زایمان

    - براين باورند كه تا روزدهم زائو نبايد تنها بماند.
    – وقتي ناف بچه مي افتد آنرا درسردر خانه مي گذارند تا به اصطلاح بچه «ناف د سردر» باشد يعني روزي داشته باشد وهروقت سفره پهن شد وارد شود.
    - اگرموقع زايمان پسربچه ختنه كرده متولد شود بايد مؤذن اذان دهد.
    - بستن دعا به بازوي زن زائو وقرباني كردن گوسفند به هنگام زايمان رايج است.
    - برخي براين باورند كه اگربچه دوپايش را روي هم مي گذارد يعني چل دارد.
    – دربرخي نقاط نزد آخوند روستا رفته تا دعايي بنويسد ودعا را درآب انداخته، آب آن را به زن زائو مي دهند.

https://t.me/fernovin/15313
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 15 دی 1390برچسب:, ] [ 14:16 ] [ علی مرادی ]
  • باورهاي عاميانه در باره ازدواج

    - وقتي داماد به داخل اتاق عروس مي آيد معتقدند كه هركدام زودترپاي ديگري را لگد كند درطول زندگي حرفش برديگري رجحان خواهد داشت.
    - جلوي پاي عروس وداماد گوسفند قرباني مي كنند وازخون آن به كف پاي يا كفش عروس يا داماد مي مالند تا خوشبخت شوند.
    - درگذشته وقتي عروس وداماد را به حجله مي بردند، دست راست وپاي راست داماد را مي شستند وآب آن را به نيت سفيد بختي برسردرمنزل يا چهارگوشه خانه مي پاشيدند.
    - پوشيدن لباس سياه را درمراسم عروسي نشانه دشمني وبديمني مي دانند.

  • باورهاي عاميانه در باره زایمان

    - براين باورند كه تا روزدهم زائو نبايد تنها بماند.
    – وقتي ناف بچه مي افتد آنرا درسردر خانه مي گذارند تا به اصطلاح بچه «ناف د سردر» باشد يعني روزي داشته باشد وهروقت سفره پهن شد وارد شود.
    - اگرموقع زايمان پسربچه ختنه كرده متولد شود بايد مؤذن اذان دهد.
    - بستن دعا به بازوي زن زائو وقرباني كردن گوسفند به هنگام زايمان رايج است.
    - برخي براين باورند كه اگربچه دوپايش را روي هم مي گذارد يعني چل دارد.
    – دربرخي نقاط نزد آخوند روستا رفته تا دعايي بنويسد ودعا را درآب انداخته، آب آن را به زن زائو مي دهند.

https://t.me/fernovin/15313
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 15 دی 1390برچسب:, ] [ 14:16 ] [ علی مرادی ]

ضرب المثلها دنيايي ازتجربيات، كلمات عبرت آميز، نكات آموزنده بوده كه با همان سادگي سينه به سينه به ما رسيده ومطلبي را بخوبي روشن مي نمايد. اغلب ضرب المثلها كوتاه وحاكي ازروحيات وبينش مردم ومنش فرهنگي آنان مي باشد. به تعدادي ازضرب المثلهاي رايج به صورت گزينشي اشاره مي شود.
-هركه خموشه ازاوفراموشه 
-خويش اگركشد به سايه كشد
-به طناب پوسيده كسي داخل چاه مشو 
-آبرو آب جوكه نيسته
-دل به دل راه دره  
-اسم سگ بردي چووردار
-احمد پوده ،همونه که بوده
-آسوده کسی که خر نداره، از کاه و جوش خبر نداره
-اگر بچه ره یکه ندی دو تا نطلبه
-سودا با بیگانه و وصلت با خویش
-خر که سیر شه پشت از اخور مکنه
-روباه پوزی به انگور نمرسه ور مگه ترشه
-زیر سری بلن شده
-روغن رخته وقف مزار
-گرگ ور گله زه وای ور یک بزی
-آدم سیر آدم گشنه ره دیونه پنداره
-ور مرده هم لگد
-عشق به زور و مهر به چمبه نمبه
-مسجد گرم و گدا اسوده
-شیر میش حق بره
-مرغی که روز پر نبو شو پر شو
-هر چند دونایی پرسو باش

https://t.me/fernovin/15313
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 15 دی 1390برچسب:, ] [ 14:11 ] [ علی مرادی ]

ضرب المثلها دنيايي ازتجربيات، كلمات عبرت آميز، نكات آموزنده بوده كه با همان سادگي سينه به سينه به ما رسيده ومطلبي را بخوبي روشن مي نمايد. اغلب ضرب المثلها كوتاه وحاكي ازروحيات وبينش مردم ومنش فرهنگي آنان مي باشد. به تعدادي ازضرب المثلهاي رايج به صورت گزينشي اشاره مي شود.
-هركه خموشه ازاوفراموشه
-خويش اگركشد به سايه كشد
-به طناب پوسيده كسي داخل چاه مشو
-آبرو آب جوكه نيسته
-دل به دل راه دره
-اسم سگ بردي چووردار
-احمد پوده ،همونه که بوده
-آسوده کسی که خر نداره، از کاه و جوش خبر نداره
-اگر بچه ره یکه ندی دو تا نطلبه
-سودا با بیگانه و وصلت با خویش
-خر که سیر شه پشت از اخور مکنه
-روباه پوزی به انگور نمرسه ور مگه ترشه
-زیر سری بلن شده
-روغن رخته وقف مزار
-گرگ ور گله زه وای ور یک بزی
-آدم سیر آدم گشنه ره دیونه پنداره
-ور مرده هم لگد
-عشق به زور و مهر به چمبه نمبه
-مسجد گرم و گدا اسوده
-شیر میش حق بره
-مرغی که روز پر نبو شو پر شو
-هر چند دونایی پرسو باش

https://t.me/fernovin/15313
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 15 دی 1390برچسب:, ] [ 14:11 ] [ علی مرادی ]

ضرب المثلها دنيايي ازتجربيات، كلمات عبرت آميز، نكات آموزنده بوده كه با همان سادگي سينه به سينه به ما رسيده ومطلبي را بخوبي روشن مي نمايد. اغلب ضرب المثلها كوتاه وحاكي ازروحيات وبينش مردم ومنش فرهنگي آنان مي باشد. به تعدادي ازضرب المثلهاي رايج به صورت گزينشي اشاره مي شود.
-هركه خموشه ازاوفراموشه
-خويش اگركشد به سايه كشد
-به طناب پوسيده كسي داخل چاه مشو
-آبرو آب جوكه نيسته
-دل به دل راه دره
-اسم سگ بردي چووردار
-احمد پوده ،همونه که بوده
-آسوده کسی که خر نداره، از کاه و جوش خبر نداره
-اگر بچه ره یکه ندی دو تا نطلبه
-سودا با بیگانه و وصلت با خویش
-خر که سیر شه پشت از اخور مکنه
-روباه پوزی به انگور نمرسه ور مگه ترشه
-زیر سری بلن شده
-روغن رخته وقف مزار
-گرگ ور گله زه وای ور یک بزی
-آدم سیر آدم گشنه ره دیونه پنداره
-ور مرده هم لگد
-عشق به زور و مهر به چمبه نمبه
-مسجد گرم و گدا اسوده
-شیر میش حق بره
-مرغی که روز پر نبو شو پر شو
-هر چند دونایی پرسو باش

https://t.me/fernovin/15313
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 15 دی 1390برچسب:, ] [ 14:11 ] [ علی مرادی ]

 

سه پنج روزه كه بوى گل نيومد

صداى چهچه بلبل نيومد

برَى از باغبان گل بپرسه

چرا بلبل به سيل گل نيومد

*******************

 

سرم درد مي كند كو مادر مو

دو دست خود گزارد بر سر مو

دو دست خود گذارد بر ندارد

كه شايد خوب شود درد سر مو

**************************

دو سه روزه كه يارم ناز كرده

دَرِ غصه به رويم باز كرده

قفس بشكسته و مرغم پريده

نمى‏دونم كجا پرواز كرده   

**********************************

سفيد مرغى بدُم وَر شاخ پسته

سِيَه دستى زده بالم شكسته

فَلك تيرم نزن بالُم تو نشكن

غبار بى كسى ور مُوْ نشسته

**********************************

از اینجا تا به بیرجند سه گداره

گداره اولی نقش ونگاره

گداره دومی مخمل بپوشم

گداره سومی دیدار یاره

*******************************

گل سُرخ و سفيدُم كي ميايي؟

 بنفشه بَلگِ بيدُم كي ميايي؟

 تو گفتي گل درآيِه مُو ميايُم

 گل عالم تموم شد كي ميايي؟

***********************************

https://t.me/fernovin/15313
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 8 دی 1390برچسب:, ] [ 22:20 ] [ علی مرادی ]

سه پنج روزه كه بوى گل نيومد

صداى چهچه بلبل نيومد

برَى از باغبان گل بپرسه

چرا بلبل به سيل گل نيومد

*******************

سرم درد مي كند كو مادر مو

دو دست خود گزارد بر سر مو

دو دست خود گذارد بر ندارد

كه شايد خوب شود درد سر مو

**************************

دو سه روزه كه يارم ناز كرده

دَرِ غصه به رويم باز كرده

قفس بشكسته و مرغم پريده

نمى‏دونم كجا پرواز كرده

**********************************

سفيد مرغى بدُم وَر شاخ پسته

سِيَه دستى زده بالم شكسته

فَلك تيرم نزن بالُم تو نشكن

غبار بى كسى ور مُوْ نشسته

**********************************

از اینجا تا به بیرجند سه گداره

گداره اولی نقش ونگاره

گداره دومی مخمل بپوشم

گداره سومی دیدار یاره

*******************************

گل سُرخ و سفيدُم كي ميايي؟

بنفشه بَلگِ بيدُم كي ميايي؟

تو گفتي گل درآيِه مُو ميايُم

گل عالم تموم شد كي ميايي؟

***********************************

https://t.me/fernovin/15313
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 8 دی 1390برچسب:, ] [ 22:20 ] [ علی مرادی ]

سه پنج روزه كه بوى گل نيومد

صداى چهچه بلبل نيومد

برَى از باغبان گل بپرسه

چرا بلبل به سيل گل نيومد

*******************

سرم درد مي كند كو مادر مو

دو دست خود گزارد بر سر مو

دو دست خود گذارد بر ندارد

كه شايد خوب شود درد سر مو

**************************

دو سه روزه كه يارم ناز كرده

دَرِ غصه به رويم باز كرده

قفس بشكسته و مرغم پريده

نمى‏دونم كجا پرواز كرده

**********************************

سفيد مرغى بدُم وَر شاخ پسته

سِيَه دستى زده بالم شكسته

فَلك تيرم نزن بالُم تو نشكن

غبار بى كسى ور مُوْ نشسته

**********************************

از اینجا تا به بیرجند سه گداره

گداره اولی نقش ونگاره

گداره دومی مخمل بپوشم

گداره سومی دیدار یاره

*******************************

گل سُرخ و سفيدُم كي ميايي؟

بنفشه بَلگِ بيدُم كي ميايي؟

تو گفتي گل درآيِه مُو ميايُم

گل عالم تموم شد كي ميايي؟

***********************************

https://t.me/fernovin/15313
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 8 دی 1390برچسب:, ] [ 22:20 ] [ علی مرادی ]

درزمان قدیم خانواده های امرودکانی برای پسرانش قبل از دامادی خانه می ساختند.پی ساختمان با سنگ وگل بود.برای دیوار ها خشت می زدند.برای زدن خشت گل درست کرده وان را لگد مال می کردند.خشت زن قالبی داشت که دو عدد خشت ویک نیمه خشت را هم زمان می زد.برای حمل گل کارگران پلاستیکی را به گردن می بستند که به آن "ناوه" می گفتند.چند روز بعد خشت ها را از روی زمین برداشته وبه صورت مورب کنار هم می گذاشتند تا خشک شود.نقشه ی خانه را بنا ها می کشیدند.درهر خانه با توجه به مساحت زمین مکان های زیر در نظر گرفته می شد:

1-دالان ورودی خانه

2-خانه ی  نشیمن

3-اطاق پذیرایی

4-مطبخ

5-انبار

6-خانه ی  کاهدان

7-خانه ی شلغمی

8-خانه گوسفندان دو باب که در بهار بره ها وبزغاله ها از مادرش جدا باشند

9-خانه ی خر

10-خانه ی گاو

در صورت کوچک بودن منزل برای خانه ی حیوانات وکاهدان از خانه های نبش کوچه یا منازل موروثی استفاده می شد.وقتی کسی از دنیا می رفت منزل مسکونی بین فرزندانش تقسیم می شدودر اکثر موارد چون قبلا برای پسران خانه ساخته بودند منزل مسکونی متوفی تنها بین دختران تقسیم می شد.

سقف خانه ها یا به صورت گنبدی اجرا می شد .ودر بالا خانه ها معمولا چوبی بود که از تیر چوبی که به "سرم"معروف است استفاده می شد وبین تیر های چوبی شاخه های "نی " می گذاشتند وروی نی ها هم بوته صحرایی وبعد هم رویش را "شوشک"می کردند."خاک سیاه"نوعی خاک چسب ناک است که با کاه مخلوط کرده وپشت بام را با آن می پوشاندند.

دیوار خانه ها را "گاه گل" می کردند.و خانه ینشیمن وپذیرایی یا "مهمانی"را خاک کچ یا گچ می کردند.در دیوار خانه "طاق" تعبیه می شد که محلی برای گذاشتن وسایل بود.روی طاق را "طاق پوش"می گذاشتند که با پارچه دوخته شده وبه شکل زیبایی دوره دوزی وگلدوزی می شد.

ورودی خانه ی قدیمی

آن روزكه سقف خانه ها چوبي بود،

گفتاروعمل درهمه جاخوبي بود،

امروزبناي خانه هاسنگ شده،

دل هاهمه بابنا هماهنگ شده.

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 1 دی 1390برچسب:, ] [ 9:35 ] [ علی مرادی ]

درزمان قدیم خانواده هایامرودکانی برای پسرانش قبل از دامادی خانه می ساختند.پی ساختمان با سنگ وگل بود.برای دیوار ها خشت می زدند.برای زدن خشت گل درست کرده وان را لگد مال می کردند.خشت زن قالبی داشت که دو عدد خشت ویک نیمه خشت را هم زمان می زد.برای حمل گل کارگران پلاستیکی را به گردن می بستند که به آن "ناوه" می گفتند.چند روز بعد خشت ها را از روی زمین برداشته وبه صورت مورب کنار هم می گذاشتند تا خشک شود.نقشه ی خانه را بنا ها می کشیدند.درهر خانه با توجه به مساحت زمین مکان های زیر در نظر گرفته می شد:

1-دالان ورودی خانه

2-خانه ی نشیمن

3-اطاق پذیرایی

4-مطبخ

5-انبار

6-خانه ی کاهدان

7-خانه ی شلغمی

8-خانه گوسفندان دو باب که در بهار بره ها وبزغاله ها از مادرش جدا باشند

9-خانه ی خر

10-خانه ی گاو

در صورت کوچک بودن منزل برای خانه ی حیوانات وکاهدان از خانه های نبش کوچه یا منازل موروثی استفاده می شد.وقتی کسی از دنیا می رفت منزل مسکونی بین فرزندانش تقسیم می شدودر اکثر موارد چون قبلا برای پسران خانه ساخته بودند منزل مسکونی متوفی تنها بین دختران تقسیم می شد.

سقف خانه ها یا به صورت گنبدی اجرا می شد .ودر بالا خانه ها معمولا چوبی بود که از تیر چوبی که به "سرم"معروف است استفاده می شد وبین تیر های چوبی شاخه های "نی " می گذاشتند وروی نی ها هم بوته صحرایی وبعد هم رویش را "شوشک"می کردند."خاک سیاه"نوعی خاک چسب ناک است که با کاه مخلوط کرده وپشت بام را با آن می پوشاندند.

دیوار خانه ها را "گاه گل" می کردند.و خانه ینشیمن وپذیرایی یا "مهمانی"را خاک کچ یا گچ می کردند.در دیوار خانه "طاق" تعبیه می شد که محلی برای گذاشتن وسایل بود.روی طاق را "طاق پوش"می گذاشتند که با پارچه دوخته شده وبه شکل زیبایی دوره دوزی وگلدوزی می شد.

ورودی خانه ی قدیمی

آن روزكه سقف خانه ها چوبي بود،

گفتاروعمل درهمه جاخوبي بود،

امروزبناي خانه هاسنگ شده،

دل هاهمه بابنا هماهنگ شده.

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 1 دی 1390برچسب:, ] [ 9:35 ] [ علی مرادی ]

درزمان قدیم خانواده هایامرودکانی برای پسرانش قبل از دامادی خانه می ساختند.پی ساختمان با سنگ وگل بود.برای دیوار ها خشت می زدند.برای زدن خشت گل درست کرده وان را لگد مال می کردند.خشت زن قالبی داشت که دو عدد خشت ویک نیمه خشت را هم زمان می زد.برای حمل گل کارگران پلاستیکی را به گردن می بستند که به آن "ناوه" می گفتند.چند روز بعد خشت ها را از روی زمین برداشته وبه صورت مورب کنار هم می گذاشتند تا خشک شود.نقشه ی خانه را بنا ها می کشیدند.درهر خانه با توجه به مساحت زمین مکان های زیر در نظر گرفته می شد:

1-دالان ورودی خانه

2-خانه ی نشیمن

3-اطاق پذیرایی

4-مطبخ

5-انبار

6-خانه ی کاهدان

7-خانه ی شلغمی

8-خانه گوسفندان دو باب که در بهار بره ها وبزغاله ها از مادرش جدا باشند

9-خانه ی خر

10-خانه ی گاو

در صورت کوچک بودن منزل برای خانه ی حیوانات وکاهدان از خانه های نبش کوچه یا منازل موروثی استفاده می شد.وقتی کسی از دنیا می رفت منزل مسکونی بین فرزندانش تقسیم می شدودر اکثر موارد چون قبلا برای پسران خانه ساخته بودند منزل مسکونی متوفی تنها بین دختران تقسیم می شد.

سقف خانه ها یا به صورت گنبدی اجرا می شد .ودر بالا خانه ها معمولا چوبی بود که از تیر چوبی که به "سرم"معروف است استفاده می شد وبین تیر های چوبی شاخه های "نی " می گذاشتند وروی نی ها هم بوته صحرایی وبعد هم رویش را "شوشک"می کردند."خاک سیاه"نوعی خاک چسب ناک است که با کاه مخلوط کرده وپشت بام را با آن می پوشاندند.

دیوار خانه ها را "گاه گل" می کردند.و خانه ینشیمن وپذیرایی یا "مهمانی"را خاک کچ یا گچ می کردند.در دیوار خانه "طاق" تعبیه می شد که محلی برای گذاشتن وسایل بود.روی طاق را "طاق پوش"می گذاشتند که با پارچه دوخته شده وبه شکل زیبایی دوره دوزی وگلدوزی می شد.

ورودی خانه ی قدیمی

آن روزكه سقف خانه ها چوبي بود،

گفتاروعمل درهمه جاخوبي بود،

امروزبناي خانه هاسنگ شده،

دل هاهمه بابنا هماهنگ شده.

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 1 دی 1390برچسب:, ] [ 9:35 ] [ علی مرادی ]

 

روستای امرودکان در عرض ۳۴درجه و۱۳ دقیقه عرض شمالی و در طول ۵۸ درجه و۲۰دقیقه طول شرقی ودر۳۵ کیلومتری از شهرستان فردوس قرار گرفته و ارتفاع روستا از سطح دریا۱۹۴۰متر است مساحت تقریبی روستا ۳۵ کیلومتر مربع که ۲۰ کیلومتر ان را کوهستا نهای به هم پیوسته فرا گرفته و ارتفاع بلند ترین قله ان ۲۵۵۰متر است و روستا در دامنه ان واقع شده است ریشه تاریخی روستا که از چه زمانی بوجود امده است مشخص نیست اماشواهد ودلایل متعدد ی گواه بر سابقه طولانی روستا می باشداز جمله وجود امامزاده روستا نشانه اشکاری بر وجود ان در دوران عباسیان می باشد وجود قبرستانهای متعدد وجود سادات در روستا قلعه که تا دهه ۵۰وجود داشت و راه ارتباطی فردوس به گناباد که محل عبور کالاهای تجاری بوده است و......... 
درامتدادکوهستان دره ی سرسبزی باچشمه سارهای متعدد وجود دارد،هم چنین در دره ی سیاه کوه تفریح گاههای متعددی وجود داردوکنار دوقنات اصلی روستا دو چنار با قدمت ۱۵۰سال وجود داردکه برجذابیت تفریح گاه های این روستا افزوده است.

در سمت مشرق روستا رشته کوهی رسوبی نرم وجود دارد.قله های آن بیشتر به صورت گنبدی است وداخل دره های آن محل بروز چشمه های آب است درشمال شرق روستارشته کوهی دیکر ازجنس آهک سخت دیده میشود که دارای دره ها وپرتگاههابسیارعمیق می باشد.که تعدادی ازاین دره ها معروف به تنگل زرد،تگ چاه،تگ سیاه،تگ چاه نظر،تک کرکی وتک گودال می باشدکه بلندترین قله ی آن به نام قله ی آتشگاه به ارتفاع ۲۵۵۰متراست.درکوه های شرقی نیز قله ی تیر ماهی به ارتفاع ۲۵۴۸متر ازقلل بلند ومرتفع میباشد.این روستا داعماًدرمعرض وزش بادقرار داردکه یکی از مشکلات کشاورزان می باشد.به علت وضعیت خاص توپوگرافی این روستا دارای این عارضه می باشد.مهم ترین بادها عبارتنداز:نسیم دره وکوهستان(کوه باد)،قبله باد(تف باد)،سیاه بادکه معمولاً از سمت شمال غربی می وزد که روزها بسیارسرد وشب ها ازآن خبری نیست.

 

پوشش گیاهی روستا طبیعی .مصنوعی می باشدکه عمده ترین پوشش گیاهی مصنوعی درختان گردو،بادام ،زعفران و...است .پوشش گیاهی طبیعی  اکثراً گیاهان دارویی نظیر شاه تره،گل زیفا،دانار کج،بو مادران، مریم گلی،گل زرد،گل ختمی،مستار،آویشن،کاکتی،زیره کوهی ،مخلصه و...می باشد

https://t.me/fernovin/15313
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ سه شنبه 13 ارديبهشت 1390برچسب:, ] [ 14:38 ] [ علی مرادی ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

علی مرادی فرزند حاج محمدازروستای امرودکان هستم. هدف از این وبلاگ معرفی روستای قدیمی و زیبای امرودکان می باشد. از همه دوستان وهم ولایتی های محترم تقاضای همکاری دارم.
آرشيو مطالب
ارديبهشت 1399
اسفند 1398 بهمن 1398 شهريور 1398 بهمن 1397 آبان 1397 شهريور 1397 مرداد 1397 تير 1397 ارديبهشت 1397 تير 1396 خرداد 1396 آذر 1395 شهريور 1395 مرداد 1395 تير 1395 خرداد 1395 ارديبهشت 1395 فروردين 1395 اسفند 1394 بهمن 1394 دی 1394 آذر 1394 آبان 1394 مهر 1394 شهريور 1394 مرداد 1394 تير 1394 خرداد 1394 ارديبهشت 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 بهمن 1393 دی 1393 آذر 1393 آبان 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 آبان 1391 مهر 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 ارديبهشت 1391 فروردين 1391 بهمن 1390 دی 1390 ارديبهشت 1390 آبان 1388
امکانات وب